Is light frisdrank ongezond?

Is light frisdrank ongezond?

Is light frisdrank ongezond of niet? Tegenwoordig hebben bijna alle frisdranken wel een light variant. Echter zorgt de suiker die wordt toegevoegd aan frisdrank vooral voor de smaak. Bij light frisdrank worden de suikers deels of helemaal vervangen door zoetstoffen. Dit zijn bijvoorbeeld aspartaam en acesulfaam-K om te zorgen voor de zoete smaak aan frisdrank. Alleen is light frisdrank ongezond of gezonder dan frisdrank die suikers bevatten?

In deze blog leest u of light frisdrank ongezond is of niet en of zoetstof veilig is of schadelijk voor het lichaam. Lees hieronder verder voor de volledige uitleg.

Waarom suiker vervangen voor zoetstoffen?

Suiker zorgt voor energie en er zit nogal wat suiker in frisdrank. Zo levert 1 gram suiker 4 kilocalorieën op. Dit lijkt weinig, maar in een longdrinkglas met bijvoorbeeld cola zit er ongeveer 25 gram suiker in. Als we 4x25 doen is dat in totaal 100 calorieën in een glaasje cola. Dit is ongeveer 5% van de dagelijkse hoeveel energie die een mens gemiddeld nodig heeft. Dat is best veel. Er wordt tevens geadviseerd door De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om niet meer dan 10% van de totale hoeveelheid energie, of calorieën, op een dag uit toegevoegde suiker te halen. In voeding zit namelijk ook al suiker.

Natuurlijk spelen fabrikanten van levensmiddelen, waaronder frisdrank merken, in op maatschappelijk trends. Dit doen ze door suikerarme of suiker loze producten van hun oorspronkelijke product in de markt te zetten. Niet alleen wordt dit gedaan bij frisdranken, maar ook bij koeken en snoep. Als er dus ergens op een verpakking staat ‘’verlaagd in suiker’’ of ‘’nu met minder suiker’’ kunt u er vanuit gaan dat het suiker is vervangen door zoetstoffen.

Is light frisdrank schadelijk

Zijn zoetstoffen veilig?

Er zijn heel veel verhalen dat zoetstoffen gevaarlijk en schadelijk kunnen zijn en dus ongezond. Dat aspartaam kanker zou kunnen veroorzaken is één van de meerdere verhalen. Stoffen mogen echter niet zomaar worden toegevoegd aan voedsel. Hier gaat een uitgebreid onderzoek aan vooraf. De European Food and Safety Authority (EFSA) keurt op basis van dat uitgebreid onderzoek toevoegingen aan ons voedsel (zoals dus zoetstoffen) goed of af. Als stoffen zijn goedgekeurd krijgen ze een E-nummer, een door de Europese Unie goedgekeurde hulpstof.

Deze goedkeuring is echter niet voor eeuwig. Er worden regelmatig evaluaties uitgevoerd. Ook voor de veiligheid van sucralose (E955) en aspartaam (E951 en E962) bij normaal gebruik. Als daaruit zou blijken dat één of meerdere zoetstoffen risicovol zouden zijn voor de gezondheid dan zou de EFSA dit nooit toestaan om te gebruiken in voedingsmiddelen.

Kan ik light frisdrank veilig drinken als vervanger van geen light frisdrank?

Dit is mogelijk, maar doe het wel met mate. Er zijn geen eenduidige aanwijzingen dat zoetstoffen in hoeveelheden die een mens op een dag binnen (kan) krijgen kanker veroorzaken, dik maken, of leiden tot andere nare aandoeningen, zoals diabetes of hart- en vaataandoeningen. Fabrikanten gebruiken vaak een mix van zoetstoffen om de smaak te verbeteren en de dosering van één specifieke zoetstof zo laag mogelijk te houden. Het betekent trouwens niet dat light frisdrank gezond is! Verre van zelfs. Light frisdranken bevatten namelijk net als gewone frisdranken over het algemeen voedingszuren die uw tanden kunnen aantasten. Daarnaast zijn niet alle light frisdranken calorie loos. Een product mag namelijk light heten als het minimaal 30% minder calorieën (of vet, of suiker) bevat dan het originele product.

waarom light frisdrank drinken

Eindconclusie:

We hadden natuurlijk als hamvraag: is light frisdrank ongezond? Het is niet schadelijk en zorgt niet voor ziekte of chronische aandoedingen. Gezond is het echter ook niet. Een light frisdrankje zo nu en dan kan geen kwaad en is wat betreft caloriegehalte een beter alternatief dan suikerhoudende dranken. De suikerinname van de gemiddelde Nederlander is ruim boven de richtlijn en het overgaan naar light frisdrank kan een bescheiden stap zijn naar minder suiker binnenkrijgen. Zeker bij kinderen is het aan te raden om voorzichtig te zijn met frisdranken.



Leeftijd verificatie
Om dit te kunnen bestellen moet je minimaal 18 jaar oud zijn.